Information » Legater » Om legater » Ruth og Finn Torjussens Fond

Ruth og Finn Torjussens Fond

Kirsten Justesen, 2017

Fonden har tilkendt billedhuggeren Kirsten Justesen årets hædersgave på kr. 71.600,- som anerkendelse af værdifuld kunstnerisk indsats og med følgende motivering:

”Kirsten Justesen modtager i 2017 Torjussens Legat for sit distinkte, unikke og banebrydende kunstneriske pionerarbejde.

Med et udgangspunkt som billedhugger har hun for længst sprængt den klassiske modus operandi. Hun inddrager og anvender sin egen krop som aktivistisk levende objekt. Den kvindelige krop (Justesens egen) er altid til stede i værkerne, enten reelt eller repræsenteret ved de rekvisitter, som er eller har været knyttet til den, fx køkkenredskaber.

Justesens værkproduktion består af mange forskellige medier såsom foto, video, performance, installation, skulptur og relieffer. Kendetegnet for den er, at den formår at forene en højt udviklet æstetisk formsans og bevidsthed med et eksistentielt og kønspolitisk indhold. Justesens mangeårige undersøgelser af kroppen som form, køn og kulturelt objekt har resulteret i en lang række vigtige og ikoniske værker, som høster anerkendelse nationalt og internationalt.”

 

Svend Danielsen, 2016

Fonden har tilkendt billedhuggeren Svend Danielsen årets hædersgave på kr. 71.300,- som anerkendelse af værdifuld kunstnerisk indsats og med følgende motivering:

Svend Danielsen er ikke lige til at sætte i bås. Det er netop det ustyrlige, anarkistiske og evnen til vedvarende at sætte kunsten uden for vanlige greb, som karakteriserer Svend Danielsen.

Papinstallationskonstruktioner, udstillingsprojekter på umulige og mulige lokaliteter, små videoer og vedkommende objekter, maleri. Med finurlig humor og en eksplosiv skabelseskraft hvirvler Svend Danielsens kunstneriske virke os hjerteligt i møde.

Man bliver tryg og glad af Svend Danielsens kunst; intet skal skrues op eller stables med patos og stylter. I virkeligheden er Svend Danielsens kunst meget større end det, den fylder. Simple materialer, rester, en pind, sardindåser og det fundne bliver til poetiske og nærværende værker. Ydmygt, råt, generøst og præcist.

Malerierne er suverænt mestret med en umiddelbar lethed i tone og udtryk. Svend Danielsens kunstneriske substans er en sjælden kombination af modenhed og nysgerrighed.

Det er en glæde, at Svend Danielsen modtager Torjussens Legat 2016. Tillykke.

 

"Bagsiden Af En Blomme" hos GalleriTom Christoffersen 2014.
Fotograf er Anders Sune Berg



Jytte Høj, 2015

Fonden har tilkendt billedkunsteren Jytte Høy årets hædersgave på kr. 84.900,- som anerkendelse af værdifuld kunstnerisk indsats og med følgende motivering:

”Hvis man konsekvent følger noget logisk, så har man et værktøj, der kan føre en langt ud over fantasiens begrænsning” (Jytte Høy, 2009).

”Omdrejningspunktet i Jytte Høys kunst er tanke og idé. En stringent logik accelereres i kunstnerens arbejder frem til det enestående. Tankernes klarhed former værkerne, en stærk og nysgerrig vilje mærkes. Mangfoldigheden er stor og frodig. 

Tekst og bogstaver er hyppige elementer i Jytte Høys komplekse værker. I ”Et historisk alfabet til dig” danner bogstaver således ramme om fortællingen med et særligt blik på historien. 

Jytte Høys inspiration kommer mange steder fra. ”Fredens Struktur” (2003) har sit udspring i ternede skriblerier på et klatpapir, som stammer fra fredsforhandlingerne efter 1. Verdenskrig.  Klatpapiret findes på Imperial War Museum i London, og for Jytte Høy har det bl.a. været med til at danne gitterværket på et af værkerne på udstillingen.

Også i værket ”Det ternede fællesskab” (2003) trækkes der en forbindelse til klatpapiret. Som del af værket udstilles en stabel fotografier, som alle et eller andet sted i motivet indeholder tern, og publikum, der bærer noget ternet, må tage et foto.

Grænsen mellem publikum og værk er i spil.   

 ”Gum Tree” (2014) består af et højt metalstativ, hvor publikum under ferniseringen bliver inviteret til at tilføje skulpturen tyggegummi med forskellig smag og farve. 

Jytte Høys værker snor sig om deres egen skæve logik. De opleves imødekommende, inddragende og rummer ofte en underfundig humor.

Der udtrykkes en sjælden og kraftfuld originalitet i Jytte Høys værker og for dette enestående, væsentlige og alsidige arbejde tildeles Jytte Høy Torjussens Legat 2015.”

 


 

Henrik B. Andersen, 2014

Fonden har tilkendt billedhuggeren Henrik B. Andersen årets hædersgave på kr. 81.900,- som anerkendelse af værdifuld kunstnerisk indsats og med følgende motivering:

Billedhuggeren Henrik B. Andersen modtager i 2014 Torjussens Legat for sit mangeårige eksperimenterende virke med en udvidelse og nyskabelse af skulpturbegrebet og kategorien: i form, i fragment, i rum og i tegning.

Hans komplekse og reference-fortættede skulpturer har over tid sprængt rammerne og fremstår nu som mere fragmentariske strukturer, som arkitektoniske rum-forskydninger, som tegninger der kan minde beskueren om diagrammer, seismografiske målinger, eller partiturer, med deres rytmiske punkt nedslag. De seneste tredimensionelle værker kan give mindelser om topografiske modeller.

I det hele taget kan man sige, at der altid er en næsten videnskabelig udforskning og metode til stede i Henrik B. Andersens værker, men det er en metode og et univers som er så helt særegent hans.

For dette væsentlige og særlige kunstneriske arbejde hædres Henrik B. Andersen med Torjussens Legat.


Marie Søndergaard Lolk, 2014

Fonden har tilkendt billedkunstneren Marie Søndergaard Lolk årets hædersgave på kr. 81.900,- som anerkendelse af værdifuld kunstnerisk indsats og med følgende motivering:

Materialerne rækker ind i en ny radikalitet. Malingens lim er lige så vigtig som farvens akkurat præcise off-kolorisme. 

Processens tid og lagdelingsopbyggelsen former en enkel, men vedholdende undersøgelse. Beskedent, næsten grumset – javist. Men lige akkurat der, hvor perfekt er.

Afgrænsninger, en plamage, måske-ord – pludselig en alt for lang titel, som man opgiver at læse til ende. Man ved ikke helt, hvor man er, men føler sig alligevel som værende det helt rigtige sted. 

Marie Søndergaard Lolk er en maler med stort og ufortrødent mod. Det giver i hendes værker enestående resultater. Marie Søndergaard Lolk ønskes tillykke med Torjussens Legat 2014.

 

Jesper Christiansen, 2013

Fonden har tilkendt billedkunstneren Jesper Christiansen årets hædersgave på kr. 60.000,- som anerkendelse af værdifuld kunstnerisk indsats og med følgende motivering:

Jesper Christiansen modtager i 2013 Torjussens Legat for sit væsentlige bidrag til at genfortolke og udvikle maleriet som medie, fortælling og tegn.

Hans værker er komplekse konstruktioner som på samme tid arbejder med at ligge på fladen – på selve lærredets overflade (og gør opmærksom på dette forhold med en ”grid-opdeling”), og opretter en perspektivisk indrejse i rummet. Dette rum kan være et konkret rum fra Jesper Christiansens eget hjem, fx hans glasveranda med potteplanter, eller det kan være forfatteren Virginia Woolfs arbejdsværelse.

 I det hele taget benytter Jesper Christiansen sig af en mængde citater af og om for ham væsentlige figurer i musikken, litteraturen og billedkunstens verden. Citater der både kan fremstå som skrevne ord og som objekter tæt på den pågældende person, fx tekopper og bøger. Det kan også være forsiden på et LP cover.

 På denne måde ender malerierne med at være bærere af mange informationer og mange referencer, samtidig med at de fremstår som yndefulde, ornamentale konstruktioner, hvor de forskellige malingslags transparens giver dem en form for svæv. De vil meget på samme tid og det lykkes for Jesper Christiansen i sine værker at samle alt dette på overbevisende måde, både æstetisk og indholdsmæssigt.





Ann Lislegaard, 2013

Fonden har tilkendt billedkunstneren Ann Lislegaard årets hædersgave på kr. 60.000,- som anerkendelse af værdifuld kunstnerisk indsats og med følgende motivering:

Billedkunstneren Ann Lislegaard tildeles Ruth og Finn Torjussens Legat i 2013 for sit intense arbejde med installationsværker skabt på tværs af forskellige medier.

Ann Lislegaard er i sine videoinstallationer, fotografier, 3D—animationer, lyd- og lysværker optaget af, hvordan den omkringliggende verden påvirker både bevidsthed, køn og selvopfattelse. Hendes installationer fremstår som selvstændige universer baseret på antydninger og referencer til science fiction-genren.Gennem relaterede rekvisitter, mystik og symbolsprog arbejder hun med det spekulative, der findes i denne genres uforudsigelige fremtidsvisioner.

Litterære og filmiske afsæt er afgørende for processen og værket – manipulerede soundtracks fra film af Godard, Truffaut eller Tarkovsky – tekster fra bl.a. Joanna Russ, J.G. Ballard og Ursula K. Le Guin er eksempler. Hendes særlige optagethed er bl.a. baseret på ”at man kan generere verdener, som er grundlagt på andre måder, end det vi er vant til” – og at alt kan ske.

Arbejdet med rum – i denne særlige drejning mellem det filmiske – det litterære – det abstrakte og det fremtidige - er grundlaget for Ann Lislegaards særlige og intense værker og for dette tildeles hun årets hædersgave.

Titel: Time Machine, 3D animation, udfoldbar glassbox, lyd



Poul Pedersen, 2012

Fonden har tilkendt billedkunstneren Poul Pedersen årets hædersgave på kr. 39.200,- som anerkendelse af værdifuld kunstnerisk indsats og med følgende motivering:

En optagethed af ord, sprog, tegn og betydning som det fundamentale  - sidestillet en humoristisk tilgang til det at male - gør Poul Pedersen til en enestående kunstner, der i sit særlige bogstav - univers arbejder med visuelle systemer, grafiske tegn og geometriske mønstre.Gennem en intens fascination af alfabet og semiotik og af forholdet mellem sprog og kunst arbejder Poul Pedersen konceptuelt med maleriet. ”Det stjålne alfabet” - der
i over tyve år har optaget Poul Pedersen - hvor han citerer udvalgte bogstaver fra andre kunstneres værker, ved at kopiere dem ned på sine egne lærreder og derved gøre dem til selvstændige værker, skal særligt fremhæves. Poul Pedersen tildeles årets hædersgave for sin legende, udforskende og konsekvente kunstneriske indsats.

 

 

Martin Richard Olsen, 2011

Fonden har tilkendt billedkunstneren Martin Richard Olsen årets hædersgave på kr. 53.250,- som anerkendelse af værdifuld kunstnerisk indsats og med følgende motivering:

Martin Ricard Olsen er uddannet på det Jyske Kunstakademi i Århus.

Martin er en billedkunstner, der arbejder i mange discipliner – tegning, grafik, maleri. Skulpturelt arbejder han med ler, stentøj og støbning i mange forskellige materialer.

Martins kunst har – helt fra begyndelsen - handlet om at undersøge og beskrive, ofte på enkel og banal vis – også de grumme udtryk, der handler om kærlighed og overgreb.I 1990 – på udstillingen ”Kitsch og konkret” mødte Martin op med de klareste billeder om emnet – en stribe malerier af julehjerter – kitsch og konkret som ikon.  

Gennem sit kunstneriske virke er der også blevet tid til lokalt engagement i Næstved, bl.a. i form af sultestrejke og klokkestøbe-kurser; alt sammen i et forsøg på at inddrage og aktivere sine medmennesker og publikum i kunstneriske problemstillinger. Mest enkelt foregår det på udstillinger, hvor der indgår fx en pind, en klokke og den enkle tekst: ”Slå mig.”   

Klokker har været et af Martins yndede motiver gennem årene. De er blevet udforsket i Indien og studeret blandt buddhistiske munke. De er blevet støbt i værksteder og på jyske marker. De er blevet udstillet alene – de er blevet udstillet i fællesskab i store installationer. De er blevet udstillet med lyd og aktuelt – uden. Her tænkes på den over 2 meter høje klokke drejet i margarine og udstillet på stedet – i Norskehytten på Sophienholm.   

Man mærker han har noget på hjerte. Han udfordrer beskueren med sine fortællinger og ofte overraskende materialevalg.

For denne store, stoflige og alsidige kunstneriske praksis tildeles Martin Richard Olsen Torjussens legat

 

Rikke Ravn Sørensen, 2011

Fonden har tilkendt billedkunstneren Rikke Ravn Sørensen årets hædersgave på kr. 53.250,- som anerkendelse af værdifuld kunstnerisk indsats og med følgende motivering:

Rikke Ravn Sørensen er uddannet billedhugger på Det Kongelige Danske Kunstakademis billedkunstskoler og har herudover været medarrangør af udstillingsplatformen Skulpturi.dk, hvor hun har formået at etablere udstillingsrum for ny ung dansk skulptur.  

Som billedhugger fokuserer hun på skulpturens bevægelse i rum. Hun stiller således spørgsmål gennem skulpturen, hvordan dens formelle betydning har indflydelse på krop, arkitektur og individets sansning af rum.   

Hendes kunstneriske arbejde består, i at formulere skulpturen ud fra gentagelsen og bevægelsen i rummet. I bevægelsen går arkitektur, krop og sprog i formmæssig dialog og synliggøres gennem det konkrete materiale. Som billedhugger er hun optaget af rum frem for tid.

“Jeg er optaget af, hvordan ting og begreber står i forhold til hinanden. Hvordan vores omverden er komponeret og proportioneret og hvordan vi selv står i forhold til verden. Hvordan vi er i verden. Det arbejder jeg med ved at gestalte mødet mellem kroppen og arkitekturen (rummet) og spænde dette møde ud ved at arbejde med skala/proportioner”. Citat Rikke Ravn Sørensen.  

Hendes arbejde kredser konstant om mellemværendet mellem arkitekturen, kroppen og sproget. Fx arbejder laver hun også med udsmykning. Her kan nævnes Handelshøjskolen i Århus og pladsen foran den nye hovedindgang, der er under konstruktion.   

Her anvender hun stjernen som motiv med udgangspunkt i de eksisterende fliser. Stjernerne er støbt i samme materiale som fliserne, blot lidt lysere, og således arbejder hun videre i den formelle ramme med arkitekturen og bryder alligevel arkitekturen med stjernens monumentale karakter, hvor blade fra stjernen bryder op fra det vertikale plan hen over terrassens store flade.

Det er med stor glæde at tildele Rikke Ravn Sørensen Ruth og Finn Torjussens Legat for sit kunstneriske arbejde med installation og skulptur


Martin Erik Andersen, 2010

Fonden har tilkendt billedkunstneren Martin Erik Andersen årets hædersgave på kr. 62.500,- som anerkendelse af værdifuld kunstnerisk indsats og med følgende motivering:

Centralt for Martin Erik Andersens værker er opbygningen af rum – efter eget udsagn: 

Det er jo det her forsøg på at opbygge et rum, som er anderledes end det rum man ikke kan holde ud, det rum vi alle sammen er i. Et forsøg på at konstruere et rum som er opbygget fra grunden af, af sig selv og sine egne forskelle. En slags modrum et slags ikke-sted, en vision om et andet slags betydningsrum end supermarkedets og politikkens og fjernsynets rum. En slags håb, en slags overlevelsesrum, et erkendelsesrum af en, håber man, anderledes karakter end resten af virkeligheden’.


Vi kan kun gentage: ’Der er noget menneskeligt over Martin Erik Andersens installationer. Noget vaklende, søgende, let. Man fornemmer, at den levede virkelighed er inden for rækkevidde. Værk efter værk lukkes man som beskuer ind i en konstruktion af parallelle systemer, et transportsystem af forskelle; modrum til livets til tider uvirkelige rum.’ 


Uddrag fra Akademiraadets motivering til Eckersberg Medaljen 2004:

Martin Erik Andersen har for nylig med udstillingen ’more give me more give me more, dette dit dørtrin’ på Horsens Kunstmuseum skabt en vidunderlig smuk og nærværende udstilling, -  lige i øjet og midt i aktualitetens verdensrum


 

 

 

Søren Martinsen, 2009

Fonden har tildelt billedkunstneren Søren Martinsen årets hædersgave på 82.000 kr., som anerkendelse for kunstnerisk værdifuld indsats og med følgende motivering:

Søren Martinsen markerede sig først med videoværker  som “Into the Freetown” (1996) om Christiania og  “Skygger og Magi “ (1999) om det københavnske kunstmiljø.


I de senere år har maleriet stået stærkt – tematisk og motivisk med udgangspunkt i det omgivende miljø.
Naturscenerier – skoven - landskabet – mennesketomme, men med en symbolistisk indgang til menneskelig erkendelse.Søren Martinsen maler steder, der afspejler en mental tilstand – det skræmmende og tiltrækkende i ensomheden og konfrontationen med sig selv.

 

urskov

Dialogisk står videoværkerne – især i “SE-LVP-ORT-R-ÆT” – som på udstillingen “Country song” I X-rummet på Statens Museum for Kunst I 2008.Den selvbiografiske video er en fortælling om flytning fra storbyen, stress og lykkepiller og ud på landet med familien. Et hudløst ærligt men også humoristisk iscenesat portræt af et nutidigt kaotisk menneske. De store landskabsmalerier kommer i sammenhængen til at fremstå som den psykologiske kontrast , der både foruroliger og fascinerer.

For sin særlige og konsekvente kunstneriske indsats tildeles Søren Martinsen dette hæderslegat.

 

Ane Mette Ruge, 2008

 Fonden har tildelt billedkunstneren Ane Mette Ruge årets hædersgave på 47.700 kr., som anerkendelse for kunstnerisk værdifuld indsats og med følgende motivering:

Siden begyndelsen af 80'erne har Ane Mette Ruge arbejdet med performance, fotografi, video og lyd.

Hendes udstillinger er karakteriseret ved totale installationer, som ofte går fra rum til rum, inde og ude, i en strøm af transformationer. Blandede rum skabt af mødet mellem nye medier og de fysiske rum som udstillingslokalerne repræsenterer og som samtidig understreger udstillingen som proces. 

Ane Mette Ruge arbejder med ”mellemværender”, hun klipper i hverdagens små ophobninger af ting og betydninger og sætter dem sammen igen, så de danner nye mønstre, eksempelvis som når hun vender vrangen ud på et korsstingsbroderi, eller gør 16 kakkelborde til ”Ordbord over det danske sprog”.

Med en humoristisk vinkel balancerer hendes værker mellem destruktion og konstruktion – hun sammenstiller uensartede størrelser, og lader dem udgøre en form - en udveksling mellem fremmedhed og korrespondance, hvor vanetænkning brydes op, for at give plads til nye betydningslag.

For sin enestående og konsekvente kunstneriske indsats tildeles Ane Mette Ruge dette hæderslegat.