Information » Medaljer » Motivering

Motivering for medaljemodtagelse

Jens Haaning formår med sit kunstneriske arbejde, på begavet og indsigtsfuld vis at sætte spørgsmålstegn ved vores forståelse for og evne til samekistens.

Jens Haaning arbejder i et kunstfelt kaldet den relationelle æstetik og med denne samfundskritiske agenda konfronterer og synliggør Jens Haaning relevante og nærliggende problematikker og kompleksiteter således, at vi møder både os selv og hinanden.

Jens Haanings værker udstråler en sensibel og grænsesøgende fornemmelse for virkeligheden og en ofte provokerende hård montage med virkelighed og menneske som medaktør. Andre projekter omhandler eller kommenterer eksisterende økonomiske og politiske mekanismer og konventioner. Når Jens Haaning entrerer, møder vi både vores egne og hinandens forestillinger og fordomme, i et fælles status quo, men også samtids-kunsten som samtidskommentar.

Jens Haaning befinder sig i mere end en forstand ude i verden. I 2005 med deltagelse på Istanbul Biennalen, i 2004 på Sidney Biennalen og i 2002 og 1997 på Documenta.

Ved sidstnævnte lejlighed havde han udskriftet pærerne i alle lygtepælene på en prominent gade i Kassel med pærerne fra en tilsvarende gade i Hanoi, Vietnam.

Baggrunden for værket var, at en masse vietnamesere med opholdstilladelse i DDR, var blevet deporteret ved murens fald. Jens Haaning belyste således helt konkret, en skam-plet i tysk historie.
Et andet værk i Sydkorea 2002: Kaldet Way of Water. Her udvekslede og miksede Jens Haaning et stort lastvognlæs grundvand mellem vandreservoirs i Nord- og Sydkorea. To lande i krig.

For sit nytænkende og grænsesøgende kunstneriske arbejde tildeles Jens Haaning Eckersberg Medaillen

Værker vist i forbindelse med modtagelsen