Eckersberg Medaillen 2000

Maler
Per Arnoldi


Per Arnoldi er en kontroversiel kunstner i dansk kunstliv. Han har formået at kunne favne både den frie og den bundne kunst.

Ved at forholde sig begrebsligt til synsvinklen på de forskellige visuelle kategorier, har han udviklet et arbejdsredskab, der kan vrides og presses ud i alle tænkelige afkroge af arbejdet med billeder af stor forskellighed, og dog med konsekvens fastholde det umiskendeligt særegne ved netop hans udtryksmåde.

I sine malerier har Per Arnoldi bibeholdt det, han selv kalder et ”betonmodernistisk” udgangspunkt. Med inspirationer fra Bauhaus har han arbejdet med et særdeles stramt maleri, hvor farverne sort og gråt, rødt, blåt og gult er indgået som rene flader i hans bearbejdninger af lærredet.

Det er et maleri, der insisterer på at arbejde med farven, for det den er i sig selv, for at frigøre den fra det, Arnoldi opfatter som en belastende repræsentation i form af tunge historier, der trækker betragteren ned i historiens mørke.

Om sit maleri har Per Arnoldi selv udtalt, at han ønsker at udtrykke. ”Ro, mental ro. Orden. Lidt uorden der får dem til at vibrere, men ikke meget. Balsam, roligt åndedræt. Et poetisk øjeblik.”

I sine plakater har Arnoldi formået på en hårdtslående visuel måde, at sende de aktuelle budskaber direkte i øjnene på modtageren. Enkle tegn med dobbelt bund. Rene farver og lette tekster. Løssluppen leg med billede og tekst, der giver humoristiske budskaber, som ethvert barn kan forstå. For sådan skal plakater afgive deres budskab.

Per Arnoldi har udsmykket og farvesat bygninger flere steder i verden – sidst i Tyskland, hvor han har arbejdet på Commerzbank i Frankfurt og den historiske Rigsdagsbygning i Berlin.

Arnoldi er en kunstner, der med perfektion og præcision formår at indgå fagligt kvalificeret i meget forskelligartede områder uden på noget tidspunkt at give køb på sit kunstneriske udgangspunkt.

Akademiet vil gerne påskønne Arnoldis store indsats, og for den udmærkes han med Eckersberg Medaillen.