Eckersberg Medaillen 2004

Billedkunstner
Martin Erik Andersen


Martin Erik Andersen har med sine skulpturer åbnet rum, opbygget nye muligheder i grænseområdet mellem skulptur og installation. Med sine sære og altid befriende egensindige værker har han skabt nye betydningsfelter mellem krop og rum. Fysiske og mentale eksperimenter for små og store emner, og altid på kroppens, synets og stoffets præmisser.

Der er plads til beskueren i Martin Erik Andersens værker, til den enkeltes særlige kropslige erfaring og refleksion. Martin Erik Andersen siger selv, at han laver billedkunst ”på sokler”. Af nogle endda udlagt som noget, der foregår på indersiden af soklen. Over for et værk af Martin Erik Andersens befinder vi os tydeligvis i kunstens sfære og ikke ude i den sokkelløse virkelighed.

Gennem årene har Martin Erik Andersen udviklet sit helt eget vokabularium af materialer – jern, stearin, hjemmestrik, lysstofrør, lammeskind, ler, videomonitorer, papkasser og røgelse, for blot at nævne nogle få elementer i hans ordforråd. Materialer, som trods store forskelle indgår stille overenskomster, og det på forbløffende enkle måder, selv når de er mest komplekse.

Der er noget menneskeligt over Martin Erik Andersens installationer. Noget vaklende, søgende, let. Man fornemmer, at den levede virkelighed er inden for rækkevidde. Værk efter værk lukkes man som beskuer ind i en konstruktion af parallelle systemer, et transportsystem af forskelle; modrum til livets til tider uvirkelige rum.

For denne indsats udmærkes Martin Erik Andersen med Eckersberg Medaljen.