Ny skulpturel udsmykning på Øse kirkegård

Søndag den 1. september kunne Øse Kirke i Sydvestjylland løfte sløret for en særlig gave til sognet med indvielsen af en ny kunstnerisk udsmykning på kirkegården, udført af billedkunstner Fredrik Tydén.

Med tydelige referencer til kirkens middelalderlige karakter har Fredrik Tydén skabt et skulpturelt værk, der inddrager elementer fra lokalsamfundet og taler ind i de omkringliggende omgivelser.

En generøs gave til sognet
I sommeren 2020 modtog Øse Kirkes menighedsråd en overraskende besked om, at der var efterladt en arv til kirken fra en generøs Nordenskov-borger. Kristense ”Stense” Horsbøl Madsen levede stort set hele sit liv i Øse Sogn og havde tiltænkt kirken en fjerdedel af sin formue. Menighedsrådet blev hurtigt enige om at anvende midlerne på en form for kunstnerisk udsmykning, så eftertiden ville kunne mindes Stenses gavmilde donation.  

Grundet Corona-pandemien trak projektet i langdrag, indtil menighedsrådet i efteråret 2021 kunne tage kontakt til Akademiraadets Udvalg for Kirkekunst for rådgivning om udsmykningsmulighederne. De inviterede efterfølgende udvalget på besøg i Øse Kirke for at vende mulighederne for nye kunstneriske tiltag i kirken.

Et nyt kunstnerisk udtryk
Akademiraadets Udvalg for Kirkekunst kunne under besøget i starten af 2022 konstatere, at der var tale om et smukt og velfungerende kirkerum, der i dag fremstår med en klar og enkel æstetisk styrke. Det virkede derfor unødvendigt at ændre på det udtryk. En spadseretur på kirkegården åbnede derimod for en samtale om, hvorvidt det kunne tilføre kirken en kvalitet at opsætte en kunstnerisk udsmykning uden for kirken. Fra kirkepladsen føres man op til kirken gennem en bred sti med et frit areal, hvor mulighederne for at opsætte en kunstværk er oplagt. Akademiraadets Udvalg for Kirkekunst præsenterede efterfølgende menighedsrådet for mulige billedkunstnere, der ville kunne varetage opgaven.

Der var meget bred enighed i menighedsrådet om at vælge billedkunstner Fredrik Tydén, som ikke tidligere har udført kunst i et kirkeligt regi, men som fremlagde et skitseoplæg, der imødekommer kirkens middelalderlige udtryk og inddrager figurative elementer fra kirkens inventar til at gå igen i formstøbte skulpturer udenfor på kirkegården. Menighedsrådet i Øse Kirke lagde meget vægt på, at de med valget af Tydén ønskede at gå i en ny retning med det kunstneriske udtryk frem for at vælge en af de mere hyppigt anvendte billedkunstnere.

En urban plads i landsbyen
Fredrik Tydén har ikke tidligere beskæftiget sig med kirkekunst, men er i høj grad vant til at arbejde stedsspecifikt med værker, der taler ind i deres omgivelser. Han greb derfor opgaven an ved at gå på opdagelse i kirkens historie, de kristne ritualer og kirkebygningens arkitektur, og havde løbende samtaler med præsten og menighedsrådet om betydningen af det talte ord og billedsproget.

”Det har været noget af et eventyr, fordi det er en middelalderkirke. Det er spændende at træde ind i kirkerummet og nærme sig de gamle fortællinger og den almene kristne opfattelse fra middelalderen, der skildrer ’det gode’ og ’det onde’.”

Fredrik Tydéns samlede skulpturelle værk består af flere forskellige elementer. På den førnævnte brede sti, der går fra kirkegården op mod kirken, har Tydén skabt en lille urban plads i landsbyen, der inviterer til at mødes eller samles omkring kirken. Pladsen er udformet som en halvcirkel af gamle gravsten fra nedlagte gravsteder, der er lagt som et spraglet murværk. Fredrik Tydén fik inspirationen til at genbruge gravstene, da han gik rundt på kirkegården og kiggede op på kirkemurenes facader, der er belagt med tilhuggede kvadersten – en byggestil der var meget udbredt i 1100-tallet, som Øse Kirkes historie kan spores tilbage til.  

Figurative brudstykker af fortællinger fra prædikestolen
På den lille plads står to mindre bronzeskulpturer, der gengiver figurer, som man også vil støde på indenfor i kirken. Fredrik Tydén har været meget optaget af at skabe et samlet skulpturelt værk, der både er skabt ud af materialer fra området omkring kirken og som forbinder kirkerummet med uderummet.

Øse Kirke er ikke en kirke, der er spækket med ornamenter. Derfor træder særligt prædikestolen, og to træfigurer, som tidligere sad på den gamle lektorieprædikestol, men som nu befinder sig ved indgangen til kirkerummet, fra 1500-tallet frem med sine mange figurative træudskæringer. Her har Tydén udvalgt figurer fra prædikestolen som omdrejningspunkt for de to mindre skulpturer, som han har skabt ved at 3D-scanne figurerne i høj opløsning og efterfølgende bearbejde med både digitale og analoge modelleringsværktøjer, skåret dem ud og sat dem sammen. Skulpturerne er placeret på den nye plads på kirkegården som billedlige brudstykker af de talte ord og fortællinger, som prædikestolen danner ramme om under gudstjenesterne.

”Der opstod flere nye betydningslag, da figurerne blev samlet og værket stod færdigt. Forbindelsen mellem kirkerummet og uderummet blev meget tydelig. Når man arbejder stedsspecifikt, giver det en ekstra dimension, at stedet også bliver et lag i værket.”

Indvielsen af den nye udsmykning blev markeret med en gudstjeneste søndag d. 1. september efterfulgt af taler ved menighedsrådet og Fredrik Tydén.

Om Fredrik Tydén

Billedkunstner Fredrik Tydén (f. 1985) er uddannet fra Det Kongelige Danske Kunstakademi i 2015 og fra École de Recherche Graphique – École Supérieure des Arts, Bruxelles (2013-14).

Han har siden skabt stedsspecifikke værker for en række offentlige institutioner, heriblandt permanente værker på Skejby Sygehus (2022) og Steno Diabetes Center i København (2021). Tydéns skulpturer indeholder referencer til og nyfortolkninger af arkitektoniske fragmenter og skulpturtraditioner fra tidligere tider.

Han har modtaget flere priser og legater, heriblandt Carl Nielsen og Anne Marie Carl-Nielsens Legats Talentpris i 2020 og Remmen Fondens Kunstpris i 2017, og er repræsenteret i Statens Kunstfonds offentlige samling.