Poul Gernes’ udsmykning af Herlev Hospital

Akademiraadet er blevet bekendt med, at en hel etage på hospitalet, 3. sal i sengetårnet, er blevet overmalet i en farveskala, der ligger langt fra Poul Gernes’ oprindelige farver og den koloristiske helhedstanke, som Gernes har omfattet hospitalet med.

Herlev Hospital er et hovedværk, ikke kun i Poul Gernes kunstproduktion, men i dansk udsmykningskunst som helhed, og værket vækker international opmærksomhed. Udsmykningen af Herlev Hospital er et væsentligt og bevaringsværdigt værk, og det er samtidig enestående i den måde, hvorpå billedkunst, design og arkitektur er tænkt sammen og integreret med praktisk og social funktion.

Akademiraadet må derfor henstille til, at overmalingen stoppes, og at værket genetableres i sin helhed og ikke mindst bevares for eftertiden. Akademiraadet vil foreslå, at der udarbejdes en vedligeholdelsesplan i samarbejde med hospitalets kunstneriske konsulent, såvidt vides billedkunstneren Erik Steffensen.

En sådan plan bør omfatte nøjagtige anvisninger for al vedligeholdelse, reparation og eventuelle nye maleropgaver, f.eks. i forbindelse med nye anvendelser af eksisterende rum eller sammenlægninger af rum. Vedligeholdelsesplanen bør også omfatte anvisninger for gulvreparationer og for reparation og maling af detaljer som døre, lister, udsugningsanlæg, gardiner, ophæng og beslag.

På hospitalets hjemmeside understreges betydningen af Gernes’ farvesætning og farverigdom.

”Kunstneren Poul Gernes står bag den unikke indvendige udsmykning. Vægge og interiør er overalt på hospitalet dekoreret i et væld af stærke klare farver. Farvelægningen er udført ud fra idéen om, at hospitalet skal være et rart sted at være. Farverne spiller sammen med form og funktion, og tanken er, at de også kan bruges at orientere sig efter. Det farverige miljø nøje udtænkt helt ned til mindste detalje. For eksempel er farverne på sengestuerne bestemt af retningen mod verdenshjørnerne, så farverne spiller sammen med dagslyset. På nordvendte stuer dominerer kølige blå og grønne farver, på sydvendte varme orange og røde farver, på østvendte gule og på vestvendte fersken- og abrikosfarver.”

På samme side henvises et link til Ulrikka S. Gernes’ og Peter Michael Hornungs artikel ”Farvernes medicin”.

Der er således ingen tvivl om, at Herlev Hospital har adgang til den fornødne viden om kunstværket.

Akademiraadet anbefaler, at man handler med udgangspunkt i denne viden.

Venlig hilsen

AKADEMIRAADET