Thorvaldsen Medaillen 2002

Billedhugger
Kirsten Ortwed


“Nøgternt”, “afkortet”, “præciseret”, “sart afklædt”, “nøgent” er ord, som må hæftes på Kirsten Ortweds skulpturer, når nu disse ordløse genstande skal beskrives i et andet sprog. Ikke engang billedet af skulpturen kan retfærdiggøre beskrivelsen.

Kirsten Ortweds skulpturer er så afhængige af materialernes udstråling, materialernes knaphed, bearbejdelsens skematisering, at kun det at være til stede, at mærke sin krops størrelse i forhold til skulpturdelene eller orientering til spredningen, altid med en fuldstændig præcis placering i forhold til rummets arkitektur – at kun sammen med dem gives der mulighed for at opleve hendes værker.
Det bemærker man, når ord skal erindre om de nedfaldende lerklumper, om kædebunker, om negative former, om voks på riste.

Kirsten Ortweds verden er, fra grenene dér midt i 70’erne og til nu, en sporen sig ind på, hvordan ting udvikles, hvordan man starter en reaktionskæde og følger den tavst.

I allersidste ende er der så Wallenberg-monumentet, det vandrette, splittede hele af modellerede

rkofager støbt i bronze; men hvor leret og arbejdsmetoden naturligvis ikke er skjult, tværtimod.

For denne indsats hædres Kirsten Ortwed med Thorvaldsen Medaillen.