Thorvaldsen Medaillen 2003

Billedhugger
Ingvar Cronhammar


Ingvar Cronhammar er en ener i dansk kunst.

Værkerne i voldsomme maskinelle fremtoninger henter stof i naturkræfterne, lys, ild. De ligner dampturbiner, undervandsbåde eller kraftværker, hvor farverne sort, rødt og hvidt er gennemgående. De fremstår som rituelle steder for monumentale mysterier, som Elias implosive energi. Tidsmæssigt spænder de fra industrialismens barndom med sortlakeret stål, til noget der hører rumalder og fremtid til, som i gennembrudsværket The Gate fra 1988; her ved man ikke om porten er en åbning i tiden, eller en indgang til en anden tilstand.

I de arkitektoniske installationer er den klassiske arkitektur og formgivning med søjler og rene geometriske elementer fremherskende, industrielt udført i lakeret stål eller ædeltræ. Som Ballroom fra 1998, et nøgternt rum, en dansesal, eller et mytisk rum, et tempel.

I mindre skala arbejder Ingvar Cronhammar med skulptur-møblementer. Også disse er foruroligende flertydige: Umærkeligt overdimensionerede, man føler sig lille. I projektet Chambre fra 1996 – et samarbejde med Poul Ingemann – har skrivepulten mindelser om en kiste.

Værkernes tidløshed underbygges med en overflade, en finish som altid står som urørt af menneskehænder.

Han viser os mørke sider af verden, gruen, døden og dens transformation til lys.

Ingvar Cronhammar vedkender sig det monumentale og sakrale i en grad, der ellers er uset på vore breddegrader.

For sin store kunstneriske indsats hædres Ingvar Cronhammar med Thorvaldsen Medaljen.