Thorvaldsen Medaillen 2025

Billedkunstner
Danh Vo
…
Ved Nivå Station skal man være vågen, for at få øje på figuren Danh Vo har installeret oppe i træerne. Den forestiller Skt. Katharina, en katolsk helgen, der hjælper i sorg og nød. Herfra vogter hun over stationshavens biodiversitet.
Danh Vo voksede op i Nivå, efter hans familie migrerede fra Vietman og fik asyl i Danmark. De havde kurs mod USA, men blev samlet op af et Mærsk-skib på vej over Stillehavet i en hjemmebygget båd.
Det personlige krydses med det historiske i Danh Vos værker. Skønheden folder sig ud i genstande, der samtidig trækker spor til grusomheder og politiske begivenheder. Hans fars kalligrafiske håndskrift indgår i flere sammenhænge, bl.a. i de omhyggelige transskriptioner af et afskedsbrev fra en katolsk missionær, dømt til henrettelse. Betydningsladede genstande løsrives fra deres fortælling og placeres med raffineret præcision i nye sammenhænge, som Frihedsgudinden, rekonstrueret 1:1, fragmenteret i 300 dele og spredt ud i verden som et monumentalt antimonument. Eller som de antikke, religiøse skulpturer, der er hugget op i små bidder og pakket i fragtkasser. Den skulpturelle forløsning sker i brudfladerne.
Danh Vos virke udfolder sig i et organisk flow, der blandt andet forgrener sig til en kartoffelmark i Nivå, en stor gård uden for Berlin og en tidligere kornhal i Stubbekøbing. I symbiose med sit eget værk samler og kuraterer han andre kunstneres værker. Ellers havde vi sandsynligvis ikke kendt til Sister Corita, en katolsk nonne, der slog igennem som popkunstner i 1960’ernes USA, hvor hun forenede sin religiøsitet med politisk aktivisme og en tro på kunstens kraft.
Museer og gallerirum er Danh Vos ’værk’-steder. Processerne folder sig ud in situ og kommenterer direkte på institutionen, som, når han kiler værker ind i det allerede færdigindrettede museumsrum. Han udvisker grænserne for værk og kontekst.
For sit enestående virke tildeles Danh Vo Thorvaldsen Medaillen i 2025.